De beste basis voor een leven lang leren
Werkstukken groep 7

Het maken van een werkstuk is geen eenvoudige klus. Heel belangrijk is een goede voorbereiding. Hier zijn wat tips om jullie op weg te helpen.
 
  1. Bereid jezelf goed voor
    - Je hebt voor je spreekbeurt al een onderwerp gekozen.
- Ga nu op zoek naar meer interessante informatie -> Wat wil je nog meer weten over dit onderwerp? -> Schrijf je vragen hieronder op:

 
Zoek daarna meerdere boeken/tijdschriften en gebruik leerzame sites van het internet. Lees alles wat je verzameld hebt goed door. Verzamel alleen teksten, die met jouw vragen te maken hebben. Dus alleen over wat jij graag wilt weten!!
Tips:
 
  • Zoek een kennis op die veel van dit onderwerp af weet.
(een familielid, een buurman, een politieagent, een brandweerman,…..)
Je kunt van te voren een aantal vragen bedenken over je onderwerp en ga met die vragen een interview houden met die persoon.
Schrijf wat je gehoord hebt kort op, nog handiger, neem een telefoon mee om het gesprekje op te nemen.
 
  • Je kunt over veel onderwerpen informatie aanvragen per brief.
  • Of bel naar een bedrijf, kantoor, organisatie, verkeersbureau, sportvereniging, ambassade, enz.
  • Heel veel informatie kun je zoeken op internet. Als je thuis geen internet hebt, kun je misschien op school terecht of in de bibliotheek. Maak dan gebruik van een ‘zoekmachine’ (b.v. Google). Als je niet weet hoe dat werkt, zoek je een kennis op die je kan helpen.
Als je een geschikte ‘site’ gevonden hebt dan print je deze uit. Pas op dat je niet teveel uitprint. Er is vaak zoveel te vinden op internet, dat je al snel te veel informatie hebt.
 
  • Ga informatieboeken opzoeken in de bibliotheek. Ook als je geen lid bent, mag je daar informatie gaan verzamelen. Wil je boeken lenen, dan moet je eerst lid worden.
  • Schrijf nu hieronder precies op waar je de informatie vandaan gehaald hebt. Noteer ook de sites.
  1. Maak een goede hoofdstukken indeling.
    Bedenk een goede titel voor jouw werkstuk en bedenk hoe je jouw werkstuk wilt indelen in hoofdstukken (en paragrafen).
  • Je gebruikt in ieder geval de hoofdstukken uit je spreekbeurt en vult die, als dat nodig is, aan met meer informatie.
  • Maak er nog 2 hoofdstukken bij. Gebruik voor deze hoofdstukken de antwoorden op jouw eigen vragen (zie punt 1). Waar wil je in deze hoofdstukken over schrijven. Schrijf het hieronder op:
  1. Zoek goede plaatjes/tekeningen.
    Gebruik plaatjes in je werkstuk om zaken te verduidelijken en om de boel wat kleurrijker te maken.
 
  1. Ga dan pas typen (in word).
    Als je dat allemaal gedaan hebt, begin je pas met typen. Denk daarbij aan het volgende:
    1. Typ geen zinnen over van het internet of een boek, maar probeer alles zoveel mogelijk in je eigen woorden op te typen.
    2. Gebruik nooit woorden die je niet kent. Als je moeilijke woorden tegenkomt, vraag dan aan je ouders of op school wat deze woorden betekenen, of zoek ze op in een woordenboek.
    3. Laat ruimte voor de plaatjes die je in jouw werkstuk wilt plakken.
    4. Schrijf niet alles achter elkaar. Als je iets over een nieuw onderwerp gaat schrijven, laat dan een regel open of verzin een kopje dat je erboven kunt zetten.
    5. Gebruik voorbeelden en vergelijkingen om iets duidelijk te maken.
    6. Maak je zinnen niet al te lang. Zo maak je je werkstuk een stuk leesbaarder.

  1. Zorg dat je werkstuk er verzorgd uitziet.
    Als je klaar bent met schrijven,  maak je een voorkant bij je werkstuk.
Voorkant werkstuk: Denk aan de titel, plaatje en de naam van jezelf (de maker).
 
Binnenkant werkstuk:
Denk aan;
 
  • paginanummers
  • plaatjes
  • inhoudsopgave
   
Inleiding……………………………………………………………………….  blz. 3
Hoofdstuk 1: Wat zijn dino’s voor dieren……………………..  blz. 4
Hoofdstuk 2: Wanneer leefden de dino’s……………………..  blz. 5
Hoofdstuk 3: Allerlei soorten dino’s……………………………… blz. 6
Hoofdstuk 4: Vleeseters en planteneters……………………… blz. 8
Hoofdstuk 5: Hoe werden jonge dino’s geboren…………… blz.10
Hoofdstuk 6: Waarom zijn dino’s uitgestorven……………… blz.12
Hoofdstuk 7: Opgravingen en fossielen………………………... blz.13
Bronnenlijst………………………………………………………………..... blz.15
Waarom ik dit onderwerp gekozen heb………………………... blz.16
 
 
  • hoofdstukken
  • bronnenlijst (= Waar komt jouw informatie vandaan?)
  • Waarom heb je dit onderwerp gekozen?                                               
  1. Printen als je werkstuk klaar is.
    * Als je werkstuk klaar is, gebruik je de spelling- en grammaticacontrole. Dat wil trouwens niet zeggen dat alle fouten eruit worden gehaald.
* Lees je stuk dus nog altijd minimaal ιιn keer goed door en controleer op spelling, leestekens en hoofdletters.
* Laat je het ook door iemand nakijken . Verander iets als dat nodig is!!
*Daarna print je het werkstuk en doe je er een mooi mapje omheen.